✔NÄRA
✔ÖVERRASKANDE
✔GLÄDJE


1. Fraktkostnad Sverige

Diverse småkolli, max 35 kg, ej ömtåligt 200 kr
Halvpall: 550 kr
Helpall: 750 kr
Ömtåliga varor, glas etc. skickas enbart på pall för att undvika skador.
Övriga länder debiteras enl överenskommelse.
Priserna inkluderar pall och emballage 

Fraktfri gräns: 15 000:- exkl moms
Gäller inom Sverige. Övriga länder debiteras enl överenskommelse. Varor som inte inkommit till önskad leveranstid, debiteras med ny frakt. Frakt tillkommer på fakturan om ni inte väljer att använda egen fraktare eller att avhämta era varor. Vi använder oss av DHL. Med dessa har vi bra avtal som kommer er tillgodo. Den prisnivå vi tillämpar ger inte möjlighet att sälja fraktfritt. Då det av bland annat säsongsskäl inte är ekonomiskt berättigat att lagerhålla hela sortimentet samtidigt, medför detta att en del produkter kommer in vid olika tillfällen under året. Därför är de varor som inte levereras i anslutning till inkommen order inte att betrakta som restorder, utan som varor för senare leverans. Härvid tillkommer också frakt.

2. Tillämplighet
Dessa allmänna leveransbestämmelser skall tillämpas när parterna har avtalat därom. Avvikelser från dessa bestämmelser måste avtalas skriftligen för att bli gällande.

3. Ordervillkor
Tillfälligt slutsålda varor och nyheter med senare leveransdag läggs på ny order för senare leverans, enligt överenskommelse. Frakt tillkommer. Ordererkännande översändes.

4. Leverans
Leverans av godset sker med av säljaren utvald transportör. Leverans skall ske inom avtalad leveranstid. Har någon leveranstid inte överenskommits skall leverans ske utan oskäligt dröjsmål. Har ingen leveransklausul särskilt avtalats, skall leverans ske ”Ex Works”. Leveransklausuler skall tolkas i enlighet med avtalets ingående gällande INCOTERMS.

5. Betalning
Om köparen är ny kund och kreditrating saknas sker leveransen mot förskottsbetalning. Om ratingen är C eller om betalningarna sköts dåligt gäller förskottsbetalning. Efter avtal mellan parterna kan kredit lämnas. Betalar inte köpareni rätt tid har säljaren rätt till dröjsmålsränta från förfallodagen med en räntefot som motsvarar den vid var tid gällande referensräntan med ett tillägg av 10%.

6. Dröjsmål och utebliven betalning
Är köparen i dröjsmål med mer än fyra veckor skall detta anses utgöra ett väsentligt avtalsbrott, vilket ger säljaren rätt att häva avtalet, återta godset och begära skadestånd. Vid säljarens hävning skall köparen, om inget annat överenskommits, på egen beskostnad och risk omedelbart återsända godset till säljaren. Information om köparens uteblivna betalning kommer att lämnas till övriga medlemmar i Presentgrossisternas Förening.

7. Äganderättsförhållande
Godset förblir säljarens egendom till dess att det blivit fullt betalt. Om det kan antas att köparen inte kommer att rätteligen fullgöra sina förpliktelser enligt avtalet eller om säljaren häver avtalet har säljaren rätt att återta sådan vara som fortfarande lagligen kan återtas. Köparen har innan varan tillfullo betalats inte rätt att utan säljaren skriftliga medgivande förfoga över den på sådant sätt att säljarens återtaganderätt äventyras.

8. Reklamation
Synlig skada eller brist, som kan antas ha uppkommit under transport och som upptäcks vid godsets ankomst, skall, om godset kvitteras på särskild fraktsedel eller annan frakthandling, genast anmälas till fraktföraren genom anteckning på frakthandlingen. Mottagaren skall snarast kontrollera om godset är behäftat med dold skada och omgående anmäla detta till fraktföraren, dock senast 7 dagar efter godsets ankomst. Därjämte skall alltid säljaren underrättas. Fel eller brist skall reklameras till säljaren inom 10 arbetsdagar efter det att felet eller bristen upptäckts eller bör upptäckas. Reklamationen skall göras skriftligen med bild och innehålla uppgift om felets eller bristens art och ungerfärlig omfattning. Reklamerade varor skall hållas tillgängliga för säljarens inspektion. Reklamerar ej köparen på föreskrivet sätt inom föreskriven frist trots att han upptäckt eller bör upptäcka fel eller brist, förlorar han rätten att framställa anspråk på grund därav. Vid överenskommen retur skall varan returneras i originalförpackning och får ej vara prismärkt.

9. Ansvarsbegränsningsvillkor
A Lot Decoration Sweden AB ersätter ej indirekta kostnader som kan uppstå vid felleveranser, förseningar, bristfälliga produkter eller liknande.

10. Tvist
Tvister i anledning av avtalet eller som har samband med avtalet skall avgöras av svensk domstol enligt svensk lag.

11. Debitering
Vid leverans måste varorna mottagas personligen. Debitering sker om fraktbolaget ej kan leverera varorna. Meddela vid frånvaro för att undkomma debiteringen.

12. Övriga villkor
Med reservation för prisförändringar, slutförsäljning och feltryck.